"A jóga a megismerés útja. Aki csak egyetlen lépést is tett rajta, azt többé nem bocsátja el. Kerülőutakon járhat az ember, számtalanszor eltévedhet a cselekedetek és a sors útvesztőiben, mégis visszatalál a világossághoz... Ezért a jóga útján megtett egyetlen lépés sem vész kárba!" Kaczvinszky József

2008. április 18., péntek

Vegetáriánus ételek


Köztudott hogy a jóga egyik alappillére a vegetáriánus étkezés. Emiatt is tettem be az előző bejegyzést ide a jógás blogunkba. A mellette található képről pedig eszembe jutott az a karácsony, amikor ez a fotó készült és zöldséges sushit csinált az én hihetetlen barátném Kati (persze én is segítettem :) Kati fantasztikus vegán szakács, mit szakács, mester! A képen a karácsonyi desszertünk látható, málnakrém diós-mézes rétegekkel..... hmmm

Sokat tanultam tőle, így bemutatom nektek is, és ha hazajön valaha, akkor ígérem tartunk egy jó kis vegás kajálós délutánt.

A húsfogyasztás veszélyei


A 'Tudatos vásárló' lapján találtam az alábbi cikket, és mivel én már sokat olvastam e témában, de leírni nem tudnám ilyen precízen, bemásolom:
"Az állati termékek fogyasztása, amely az Állategészségügyi Világszervezet (ÁVSZ) előrejelzése szerint 2020-ig 50 százalékkal nő a jelenlegi szinthez képest, komoly egészségügyi kockázatokkal jár és veszélyezteti a környezetet.A húsfogyasztás növekedése elsősorban a feltörekvő gazdaságoknak, főleg Kínának és Indiának tulajdonítható, és az állati termékek mind tömegesebb szállításával jár. „Ez további egészségügyi kockázatokat támaszt, a termékek ugyanis rövidebb idő alatt jutnak el a célállomásra, mint a betegségek lappangási ideje" - mutatott rá Jean-Luc Angot, az ÁVSZ vezérigazgató-helyettese.Abban, hogy új betegségek jelentkeznek vagy régiek terjednek ismét, közrejátszik az éghajlat felmelegedése, az ökorendszerek módosulása és az étkezési szokások változása. A szakember ezzel hozza összefüggésbe a szarvasmarhákat sújtó „kék nyelv kór" feltűnését olyan térségekben, ahol eddig ismeretlen volt: a tropikusnak tekintett betegség manapság Európa északibb részein is előfordul.Az ökoszisztéma jelentős változása új kórokozóknak teszi ki az embereket és az állatokat. A múlt század 90-es éveinek végén a malajziai erdőirtás következtében az erdőkből szabad térségekre is kijutottak a gyümölcsevő denevérek, és megbetegítették a sertéseket. Ennek következtében kipusztult az ország sertésállománya és a betegségnek 300 emberi áldozata is volt. Az olyan vérzékenységi betegségek, mint az ebola, az ember és a majom közötti érintkezés miatt terjednek - ezt az érintkezést pedig az erdőirtás növelte.Az étkezési szokásokkal függhet össze az AIDS-vírus terjedése, amely egy komoly - bár tudományosan még nem bizonyított - feltevés szerint esetleg azért fertőzhette meg az embert, mert az majomhúst fogyasztott. A szárnyasok számának növekedése pedig fokozza azt a veszélyt, hogy a madárinfluenza vírusának egy napon olyan mutációja alakul ki, amely könnyen terjed át emberről emberre - szerencsére úgy tűnik, hogy a H5N1-törzsről ez egyelőre nem mondható el.Általában véve „az ipari módszerekkel történő állattenyésztés Délkelet-Ázsiában, Kínában és Indiában, a városok kapujában, felveti az állati salakanyagok hiperkoncentrációjának és nem megfelelő kezelésének problémáját" - mutatott rá André Pflimlin, a párizsi állattenyésztési intézet kutatási- és fejlesztési illetékese.2006 végén az ENSZ élelmezési és mezőgazdasági szervezete, a FAO egyik jelentésében kifejtette, hogy a szarvasmarhák által kibocsátott gázok nagyobb mértékben járulnak hozzá az üvegházhatáshoz, mint a gépkocsik által termelt szén-dioxid - az állatok által kilehelt metángáz és ürülékük bomlási termékei ugyanis sokkal inkább előmozdítják a felmelegedést, mint a CO2.A metánkibocsátások csökkentésére kevés a lehetőség, de „ha minden állattartási módszer művelői optimális mértékűre szorítanák vissza a kibocsátásokat és a trágyahasználatot, anyagilag is jobban járnának és csökkentenék a víz és a levegő szennyezésének kockázatát" - fejtette ki Pflimlin.A trópusi övezetekben a hústermelés csökkenti a „szénkutakat" is, azokat a térségeket, amelyek a növényzetben tárolják a szén-dioxidot. Brazíliában, Közép-Amerikában és Indonéziában gyakran az állattenyésztés céljából égetik fel az erdőket, vagy pedig, hogy megnöveljék a szójatermő területet, amit aztán sertések és szárnyasok táplálására szolgál."

Ehhez én csak annyit tennék még hozzá, hogy abból a gabonamennyiségből, amivel a húsállatokat etetjük, az összes éhezőt a világon jóllakathatnánk párszor :(
A húsevés gazdasági szempontból sem előnyös. Például a húsevés előállításához hat-tizenötször annyi mezőgazdasági terület kell, mint az ugyanannyi növényi fehérje előállításához, és ne feledkezzünk meg arról, hogy a termőterület ma már nem igazán növelhető.

A környezetvédelmi megfontolások részben a gazdasági érdekekkel is egybeesnek, nem is beszélve az élőlények életfeltételeiről. Az erdőkből évente 17 millió hektárt (Ausztria nagyságú) irtanak ki legelőnek. Egyetlen kilogramm hús előállításához körülbelül 4000 liter víz kell, ennyit egy átlagos család egy hónap alatt használ el (mosásra, főzésre, fürdésre, stb.) összesen.

Húsmentes hétvégét kívánok nektek :))

2008. április 16., szerda

Egy vidámabb kép a pesti biciklis felvonulásról :)


Go Green - A Föld napja




Az a tény, hogy a Földünk kizsákmányolása beláthatatlan következményekhez vezet, ma már nem vitatott. Hiszen a csapból is a klímaváltozás híre folyik. Ha nem is közvetlenül, de közvetetten mindenképpen kapcsolatban van a környezetvédelem a jógával, ezért úgy döntöttem, rendszeresen írok hasznos környezetvédelmi praktikákról itt a blogon.

Mivel a jóga a tudatosságról (is) szól, próbáljunk a környezetünkkel ugyanolyan tudatosan bánni, mint saját magunkkal. Tartsuk tisztán, ápoljuk, ne zsákmányoljuk ki! Gyakran kapom erre azt a választ hogy nem nekünk kellene kezdeni, hanem a nagy üzemeknek, az államnak, a városnak, stb. Ezek az emberek valószínűleg nem hallották még azt, amit minden óvodás tud: Sok kicsi sokra megy!


A problémák megoldását mindig önmagunknál kell kezdeni, nincsen ez másképpen a környezetvédelem esetében sem. A jóga elsőszámú etikai szabálya az Ahimsa - a nem ártás elve. Persze nem gondolom hogy bármelyikőtök mérget öntene a folyókba, vagy egyéb szörnyű dolgot művelne a természettel, mégis rengeteg olyan apró dolog van amit mi is megtehetünk.

A mai legfontosabb és legaktuálisabb: Használd minél gyakrabban a biciklit az autód helyett!!!

Április 22. a Föld napja, és Debrecenben is lesz biciklis felvonulás, gyülekező 18 órakor a békás tónál. (A kedd esti órát megpróbáljuk áttenni szerdára, majd jelzek mindenki felé)

A bicikli egyszerűen egy nagyszerű dolog: szabad levegőn lehetünk, mozgunk, semmibe sem kerül és remek érzés :)


2008. április 13., vasárnap

baba-mama jóga


Kivételesen most a babás órákkal kapcsolatosan szeretnék megosztani veletek néhány gondolatot. Mindig érdeklődve kérdezik az emberek, hogy mit is csinálunk ezeken az órákon a picikkel (8 hetes kortól) és hogy mire is jó ez az egész, nem-é csak hóbort unatkozó kismamáknak :)

Hát először is, az elején nem hiszem hogy létezik unatkozó kismama. Annál inkább leterhelt, szoptatástól fájós hátú, alig-alig kimozduló, álmos kismama, akinek kevés lehetősége van valakire hagynia a picit (illetve nem is akarjuk sokszor :) mégis vágyik emberek közé, mozogni, az aktuális gondolatait megosztani más hasonló helyzetben lévő kismamákkal. Mindezt egyben megtestesíti a baba-mama jógánk, ami Editnek köszönhetően ma már itt Debrecenben is pár éves múlttal rendelkezik! Ezúton is köszönjük a kitartását!! :)


És ha mindezt megtehetjük úgy,hogy közben babázunk, elmélyíthetjük a baba-mama kapcsolatot, játszva mozoghatunk, megmasszírozhatjuk őket (már ameddig hagyják...), figyelhetjük egymás csemetéit, nevethetünk, bosszankodhatunk az orvosok, jószándékú rokonok, védőnők megjegyzésein, kicsit talán még le is csendesíthetjük elménket, akkor azt hiszem hogy nem kell magyaráznunk miért is jó ez.


Az órákon én is sokat tanulok, tőletek lányok, és persze a gyerkőcöktől is: többek között elfogadást, hogy nem mindig tudjuk megcsinálni azt amit szerettünk volna, hogy van, hogy nyűgös az egyik, a másik, vagy épp végigalussza, hogy próbáljunk összetartani, illetve, hogy van mikor sokkal fontosabb megbeszélni valamit mint kitartani egy ászanát :) , egymást segíteni és még sorolhatnám.


Egyszóval várlak benneteket holnap is a megszokott időben :) szép estét!



2008. április 5., szombat

Milyen jóga ez? - jóga fajták


Kérdeztétek tőlem, milyen jóga is ez amit mi itt csinálunk?
Beszéltünk már róla, de nem mindenki volt ott, így azt gondoltam leírom.

Manapság, ha jógáról beszélünk, akkor inkább a fizikai gyakorlatok jutnak az ember eszébe (az ászanák). Ez azonban egy nagyon kicsi része a jógának, amely tudományos tanításokat foglal össze, melynek célja a spirituális fejlődés. Pozitív eredményeket érhetünk el vele, függetlenül attól, mi is volt az eredeti célunk vele.
Habár a jóga célja a spirituális fejlődés, az emberi potenciál teljeskörű fejlesztésére biztat. Ezért a jóga specifikus tanításokat tartalmaz, amelyek a test, a szellem és a lélek egészségéhez vezetnek. A jógi (jógát gyakorló személy) gyakorlatias. A jóga ugyanis gyakorlati tudomány. Így a testet nem akadálynak, tehernek, vagy lelke börtönének tartja, hanem a lélek templomának, amelyet ápolni, gondozni kell, hogy egészséggel szolgálhassa a lélek fejlődését. Tehát, mint ahogy már valószínűleg kitaláltad, amit mi gyakorlunk az a spirituális út egyik legfontosabb aspektusa - a fizikai jóga.
A Hatha jóga, merthogy mi ezt gyakoroljuk az órákon, előkészíti a testünket a spirituális útra fizikai és légzőgyakorlatok által, hogy az elme tudjon meditálni többé kevésbé akadályok nélkül. A Hatha jóga nem a legkönnyebb jóga, kemény gyakorlást igényel, hogy elérhessük vele a megvilágosodást. Indiában nem sok figyelmet szentelnek neki, sőt sokan teljesen figyelmen kívül hagyják.

A hatha jóga gyakorlatait ászanáknak nevezzük. A szó "ászana" annyit jelent: kényelmes, stabil póz. Nem tévesztendő össze más testgyakorlásokkal. Speciális gyakorlatok, melyek erősítik a testet, tisztítják és kiegyensúlyozzák az endokrin rendszerünk, idegrendszerünk és keringésünk. Terápiás hatásuk sem elhanyagolható, valamint a betegségek megelőzésében fontos szerepet játszanak. A rendszeres gyakorlást megköszöni a testünk, nagyobb lesz az állóképességünk, rugalmasabb a gerincünk, helyreáll a súlyunk, megtisztulunk a mérgektől, könnyedebben fogunk lélegezni, több lesz az energiánk, a keringésünk javul, a vérnyomásunk normalizálódik, könnyebben tudjuk kezelni a stresszhatásokat, több pozitív gondolatunk lesz.

Sok különböző "jógastílus", irányzat létezik, amelyeket tanítanak és gyakorolnak manapság. Habár mindegyik stílusnak ugyanazok az ászanák (pozitúrák) képezik az alapját, mind másra helyezi a hangsúlyt. Itt egy rövid összefoglalót találhattok a ma népszerű jóga típusokról, amely segítségével tájékozódhatsz az egyes tanfolyamok között, bárhol is jársz a világon, és kiválaszthatod a számodra legmegfelelőbbet.

Tehát ha valahol azt látod kiírva, hogy hatha jóga, amit várhatsz az egy könnyed, alap ászanákra épülő jóga óra, ami jó bevezetés lehet az ászanák és légzőgyakorlatok valamint a relaxáció világába.
VINYASA
Mint a Hatha, a Vinyasa is egy általános meghatározás, amelyet több különböző típusú jógára használnak. A vinyasa annyit jelent, légzés által szabályzott mozgás, amely élénkebb stílusnak mondható, alapja a napüdvözlés ászanasor.

ASHTANGA & POWER JÓGA
Az ashtanga, amely szanszkrit nyelven nyolc lépcsőfokot jelent, egy intenzív jóga stílust jelent. Egy meghatározott sorrendben végzett ászanasort gyakorolnak ennek a jógának a követői. Az ashtanga gyakorlása fizikailag elég megterhelő a folyamatosan végzett ászanák során. Az ashtanga jógából fejlődött ki a power jóga, melynek sorrendje nem olyan szigorú.

IYENGAR JÓGA
A mai is élő B.K.S Iyengar tanításai alapján oktatott jógatípus. Nagy hangsúlyt helyez a testtartások helyes kivitelezésére, annak érdekében, hogy az ászanák jó hatásait ki tudja fejteni sérülések nélkül. Iyengar gyakorlatok során hosszan kitartjuk az ászanákat. Ezen kívül gyakran használ segédeszközöket a helyes testtartás elérése érdekében.

KUNDALINI
A Kundalini jóga a légzés és a mozgás összehangolására helyezi a hangsúlyt, azzal a céllal, hogy energiát szabadítson fel testünk alsó részében és felfelé irányítsa. Minden jógairányzat hasznosítja a légzés kontrollját, de a kundalini jógában a légzés hatásait külön vizsgálják (prana - energia). A kundalini jóga gyors egymásutáni mozdulatokat használ ellentétben az Iyengar hosszan kitartott ászanáival. Az éneklés, mantrák ismétlése gyakran részét képezi az óráknak.

BIKRAM/HOT JÓGA
Bikram Choudhury hozta létre ezt a stílust. 28-32 °C meleg teremben gyakorolnak követői, amely segít az izmok ellazításában, az izzadás pedig méregtelenít. 26 ászanából álló sorozat.
 
Counter